پاندورا (Pandora Music) یک سرویس جریان موسیقی مبتنی بر اشتراک متعلق به سیریوس ایکس ام هولدینگز مستقر در اوکلند، کالیفرنیا، ایالات متحده است. این سرویس حامل تمرکز بر توصیه های مبتنی بر “پروژه ژنوم موسیقی” — وسیله ای برای طبقه بندی آهنگ های فردی توسط صفات موسیقی است. این سرویس در اصل در بازار مصرف کننده به عنوان یک سرویس رادیویی اینترنتی راه اندازی شد، که کانال های شخصی شده را بر اساس این صفات و آهنگ های مورد علاقه کاربر تولید می کرد؛ این سرویس در یک ردیف پشتیبانی شده با تبلیغات، و یک نسخه مبتنی بر اشتراک در دسترس است. در سال ۲۰۱۷ این سرویس پاندورا پرمیوم را راه اندازی کرد که نسخه ای بر روی تقاضا از این سرویس بیشتر در راستای رقبای معاصر بود.
این شرکت در سال ۲۰ با نام Savage Beast Technologies تأسیس شد، و در ابتدا به عنوان یک شرکت کسب و کار به کسب و کار تصور شد که پروژه ژنوم موسیقی را به خرده فروشان به عنوان یک پلت فرم توصیه مجوز می دهد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ با راه اندازی پاندورا به عنوان محصول رادیویی اینترنتی تمرکز خود را به بازار مصرف تغییر داد. پاندورا یک سرویس فریمیوم است؛ ویژگی های اساسی رایگان با تبلیغات و یا محدودیت، در حالی که ویژگی های اضافی، مانند بهبود کیفیت جریان، دانلود موسیقی و کانال های آفلاین از طریق اشتراک پرداخت ارائه شده است. در فوریه ۲۰۱۹ سیریوس ایکس ام هولدینگز پاندورا را به قیمت ۳٫۵ میلیارد دلار سهام خریداری کرد. [6] [۷] پاندورا در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۵٫۹ میلیون کاربر فعال ماهانه، و ۶٫۴ میلیون مشترک داشت. بنا به گزارش ها پاندورا هم اکنون کمتر از ۵۰ متر کاربر فعال دارد. [9]
شنوندگان می توانند به ایستگاه های ژانر تاسیس شده، ایستگاه های کاربران دیگر لحن بزنند یا ایستگاه های خود را بر اساس منافع موسیقایی خود ایجاد کنند. [39] کاربر می تواند از شست بالا و شست پایین دکمه ها استفاده کند تا اعلام کند که آیا آهنگ را دوست دارند یا نه، که تعیین می کند آیا آهنگ های مشابه باید در ایستگاه پخش شوند یا نه. [40] شست دوم پایین به همان هنرمند خواهد شد که هنرمند را از ایستگاه انتخاب شده ممنوع است. [41] شست پایین بلافاصله پرش یک آهنگ، اما تعداد بار یک کاربر می تواند آهنگ جست و خیز محدود است مگر اینکه آنها با استفاده از یکی از برنامه های اشتراک پرداخت شده، و یا انتخاب به تماشای یک آگهی ویدئویی.[42][43] بیش از 450 ویژگی های موسیقی در هنگام انتخاب آهنگ بعدی در نظر گرفته شده است. [۴۴] این ۴۵۰ ویژگی به گروه های بزرگتری به نام صفات فوکوس ترکیب می شوند که ۲۰ تای آن ها وجود دارد. [45] نمونه هایی از این ها سنکوپاسیون ریتم، تونالیسم کلیدی، و هارمونی های آوازی هستند. [45]
پاندورا در یک سرویس پشتیبانی شده با تبلیغات رایگان در دسترس است، و یک ردیف مبتنی بر اشتراک معروف به “پاندورا پلاس” (دوباره نام تجاری از “پاندورا یک” در سپتامبر ۲۰۱۵)، که همچنین ویژگی های پشتیبانی پخش آفلاین با استفاده از مکانیسم پیش بینی، و پرش و بازپخش بیشتر است. [42] در مارس ۲۰۱۷ ردیف سومی معروف به «پاندورا ممتاز» راه اندازی شد که به کاربران اجازه می دهد به گوش دادن و ایجاد لیست پخش آهنگ های فردی بر روی تقاضا (و آن را بیشتر در راستای خدمات رقیب مانند اپل موزیک و اسپاتیفای) ایجاد کنند. همچنین می توان از موتور توصیه برای تولید لیست پخش آهنگ های مشابه استفاده کرد. پاندورا همچنین بر استفاده از یادگیری ماشین و درمان دستی تأکید کرد، از جمله فیلتر کردن محتوای با کیفیت پایین مانند «پوشش های ناک آف» و آهنگ های کارائوکه. [46]
در سه ماه که ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ به پایان رسید، تبلیغات ۸۸٪ از کل درآمدهای پاندورا را شامل می شد؛ [۵۶] که در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان ۸۰٪ گزارش شده است. [1] RPM (درآمد هر هزاران ساعت) بر اساس CPMs (هزینه در هر هزار برداشت) تعیین می شود. CPMs تا حد زیادی وابسته به اثرات شبکه هستند و به این ترتیب به عنوان یک مقیاس وب سایت افزایش می یابد و کاربران را اضافه می کند. به این ترتیب، استراتژی پاندورا به منظور اجازه توزیع گسترده، ارائه سرویسی بدون بودجه از دستگاه ها و حمل و نقل بود. پاندورا همچنین با تولیدکنندگان سیستم بر روی تراشه کار می کند تا فناوری های خود را بر روی تراشه هایی که به تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی مانند پاناسونیک، سامسونگ و سونی می فروشند جاسازی کند. [57]
مدل کسب و کار پاندورا با تغییراتی در ساختارهای حق امتیاز مؤثر بر رادیوی اینترنتی در ایالات متحده تهدید شد و هیئت حق امتیاز کپی رایت در مارس ۲۰۰۷ دستور افزایش به حق امتیاز اجرای هر آهنگ (که توسط رادیوی زمینی پرداخت نمی شود) را صادر کرده بود. [11] [63] پاندورا عضو یک گروه صنعت به نام SaveNetRadio بود که با این افزایش ها مخالفت می کرد. وسترگن در اوت ۲۰۰۸ به روزنامه واشینگتن گفت که آن ها «به یک نوع تصمیم گیری pull-the-plug نزدیک می شوند» با این استدلال که «لحظه ای که فکر می کنیم این مشکل در واشینگتن حل نمی شود، باید پلاگین را بکشیم چون تنها کاری که انجام می دهیم هدر دادن پول است.» [65]
در ۷ ژوئیه ۲۰۰۹، SoundExchange اعلام کرد که توافقاتی در مورد نرخ حق امتیاز برای رادیوی اینترنتی صورت گرفته است و وب کسترز بزرگتر حداقل ۲۵٪ از کل درآمد یا نرخ هر آهنگ به ازای هر شنونده را پرداخت می کند که هر کدام بالاتر است. پاندورا نرخ های جدید را «میانه ای توصیف کرد که در حالی که شاید تمام آرزوهای ما را ملاقات نمی کند، باز هم نشان دهنده یک نتیجه متفکرانه و استدلالی تحت شرایط است.» با توجه به نرخ های جدید هنوز هم نسبتا بالا در مقایسه با رادیو زمینی، پاندورا اعلام کرد که سرویس پشتیبانی از آگهی به ۴۰ ساعت در ماه محدود خواهد شد و کاربران ملزم به پرداخت هزینه ۰٫۹۹ دلاری (جدا از اشتراک پاندورا وان، که بدون آگهی است) برای دریافت گوش دادن نامحدود برای باقی مانده ماه [۶۶][۶۷][۶۸] با به روز رسانی به بازیکن پاندورا در سپتامبر ۲۰۱۱، کلاهک 40 ساعته به 320 ساعت تمدید شد. [48] [69]
معرفی پخش موسیقی پاندورا
پاندورا یک سرویس پخش موسیقی مبتنی بر اشتراک است که متعلق به Sirius XM Holdings است که در اوکلند ، کالیفرنیا ، ایالات متحده مستقر است. این سرویس بر توصیه های مبتنی بر “پروژه ژنوم موسیقی” تمرکز دارد — وسیله ای برای طبقه بندی آهنگ های فردی با ویژگی های موسیقی. این سرویس در اصل به عنوان یک سرویس رادیویی اینترنتی در بازار مصرف راه اندازی شد که کانال های شخصی را بر اساس این ویژگی ها و آهنگ هایی که کاربر دوست دارد تولید می کند ؛ این سرویس در یک سطح پشتیبانی شده از تبلیغات و یک نسخه مبتنی بر اشتراک در دسترس است. در سال 2017 ، این سرویس پاندورا پریمیوم را راه اندازی کرد ، نسخه ای بر اساس تقاضا از این سرویس بیشتر مطابق با رقبای معاصر است.
این شرکت در سال 2000 به عنوان Savage Beast Technologies تاسیس شد و در ابتدا به عنوان یک شرکت تجاری به کسب و کار تصور شد که پروژه ژنوم موسیقی را به خرده فروشان به عنوان یک پلتفرم توصیه مجوز می دهد. در سال 2005 ، این شرکت با راه اندازی پاندورا به عنوان یک محصول رادیویی اینترنتی ، تمرکز خود را به بازار مصرف تغییر داد. پاندورا یک سرویس رایگان است ؛ ویژگی های اساسی با تبلیغات یا محدودیت ها رایگان است ، در حالی که ویژگی های اضافی مانند بهبود کیفیت پخش ، دانلود موسیقی و کانال های آفلاین از طریق اشتراک های پرداخت شده ارائه می شود.
در فوریه 2019 ، شرکت Sirius XM Holdings پاندورا را با 3.5 میلیارد دلار سهام خریداری کرد.[6] [7] در سال 2021 ، پاندورا حدود 55.9 میلیون کاربر فعال ماهانه و 6.4 میلیون مشترک داشت.[8] از سال 2022 گزارش شده است که پاندورا اکنون کمتر از 50 میلیون کاربر فعال دارد. [9]
تاریخ [ویرایش]
تاریخ اولیه [ویرایش]
در سال 2000 ، ویل گلازر ، جان کرافت و تیم وسترگرن این شرکت را به عنوان Savage Beast Technologies تاسیس کردند.[1] [10] ویل گلازر مفهوم طبقه بندی موسیقی را با ویژگی ها و ویژگی های مختلف مفهومی کرده بود — تلاشی که بعدا نام آن را “پروژه ژنوم موسیقی”گذاشت. این شرکت در اصل به عنوان یک سرویس تجارت الکترونیک ارائه شده بود که از الگوریتم مرتبط با گلازر به عنوان یک موتور توصیه استفاده می کرد ، اما این ایده پس از رسیدن حباب دوت کام به اوج خود در مارس 2000 حذف شد. پس از آن ، این شرکت مجوز فناوری را به سایر خرده فروشان مانند Aol Music و Best Buy (که از آن برای کیوسک های موجود در فروشگاه به عنوان آزمایش استفاده می کرد) دنبال کرد.[11]
این شرکت با افزایش بدهی مواجه شد و تا سال 2001 2 میلیون دلار اولیه بودجه خود را پرداخت کرد. گلازر ، کرافت و وسترگرن سپس 50 کارمند Savage Beast را متقاعد کردند که دو سال بدون پرداخت حقوق کار کنند ، [12] و باعث دادخواست کارمندان سابق در سال 2003 شد زیرا حقوق تأخیر یافته تحت قانون کالیفرنیا غیرقانونی بود. بعد از حل و فصل پرونده ، فقط چند کارمند اخراج شدند. در سال 2004 ، بر اساس موفقیت best Buy pilot ، والدن سرمایه گذاری دور 8 میلیون دلاری بودجه را رهبری کرد و جو کندی — که قبلا از خودروساز ساترن[13] بود — را به عنوان مدیرعامل جدید خود استخدام کرد. پس از قطع توافق با Best Buy و Borders ، شرکت شروع به تغییر توجه خود به بازار مصرف کرد ، که منجر به توسعه پاندورا به عنوان یک سرویس رادیویی اینترنتی با استفاده از پروژه ژنوم موسیقی به عنوان یک سیستم شخصی سازی شد.[11]
پس از یک دوره بتا ، پاندورا به طور رسمی در سپتامبر 2005 راه اندازی شد.[14] [11] پس از راه اندازی آن ، این یک سرویس مبتنی بر اشتراک بود ، [11] اما یک نسخه رایگان و پشتیبانی شده از تبلیغات را در ماه نوامبر پس از اینکه وسترگرن متوجه شد کاربران با ایجاد آدرس های ایمیل جدید از آزمایش رایگان 10 ساعته خود سوء استفاده می کنند ، اضافه کرد.[11] تبلیغات نیز می تواند بر اساس آهنگ فعلی هدف قرار گیرد.[11]
رشد [ویرایش]
در سال 2011 ، پاندورا از طریق عرضه اولیه عمومی در بورس اوراق بهادار نیویورک به صورت عمومی عرضه شد.[15] در آن زمان ، پاندورا 800 ، 000 آهنگ از 80 ، 000 هنرمند در کتابخانه و 80 میلیون کاربر داشت.[16] از پایان اواسط سال 2018 ، پاندورا 71.4 میلیون کاربر فعال داشت.[17]
در 7 مارس 2013 ، رئیس و مدیر اجرایی پاندورا جوزف جی کندی اعلام کرد که پس از نه سال شرکت را ترک خواهد کرد.[18]
در آوریل 2013 ، پاندورا اعلام کرد که سرویس پخش رادیویی آن 200 میلیون کاربر دارد ، از جمله 70 میلیون کاربر فعال ماهانه.[19] تا دسامبر 2013 ، پاندورا 70 ٪ از تمام گوش دادن رادیو اینترنت در ایالات متحده را تشکیل می داد.[1]
در 1 سپتامبر 2013 ، پاندورا محدودیت 40 ساعته در ماه را برای گوش دادن رایگان به تلفن همراه حذف کرد.[20] از اکتبر 2014 ، کمتر از 5 درصد از شنوندگان فعال به مشترکان پرداخت می کردند.[21]
تا نوامبر 2014 ، پاندورا تقریبا اندازه کتابخانه خود را دو برابر کرده بود و 1.5 میلیون آهنگ را در صدر قرار داده بود.[22] تا ژانویه 2015 ، آهنگ های پخش شده در پاندورا بیش از 50 میلیارد انگشت شست از کاربران دریافت کرده بود.[23]
در 15 سپتامبر 2016 ، پاندورا “پاندورا پلاس” را راه اندازی کرد ، یک سرویس اشتراک جدید برای رقابت با سایر خدمات پخش ؛ قیمت 4.99 دلار تعیین شد و در ماه های بعد در دسترس بود.[24]
در اوایل سال 2017 ، پاندورا اعلام کرد که 56 میلیون از 81 میلیون کاربر فعال آن به ایستگاه کشور امروز اشتراک می کنند و موسیقی کشور بیش از 1.7 میلیارد ساعت گوش دادن در پلتفرم را در سال 2016 تشکیل می دهد.[25]
در 31 ژوئیه 2017 ، پاندورا خدمات خود را در استرالیا و نیوزیلند متوقف کرد و نیاز به تمرکز تنها بر بازار ایالات متحده را ذکر کرد.[26][27]
در سپتامبر 2017 ، راجر لینچ مدیرعامل شد و اظهار داشت که می خواهد تمرکز سرویس را بر پادکست ها با ویژگی های مشابه کشف موسیقی و همچنین گزینه های جدید کسب درآمد گسترش دهد.[28] در ژانویه 2019 ، خروج لینچ پس از تأیید خرید پاندورا توسط سیریوس ایکس ام اعلام شد. لینچ توسط مدیرعامل سیریوس ایکس ام جیم مایر جایگزین خواهد شد.[29]
در 26 فوریه 2019 ، پاندورا اعلام کرد که Pandora Stories ، یک ابزار بازاریابی جدید برای هنرمندان را راه اندازی می کند. این ویژگی به هنرمندان اجازه می دهد تا لیست پخش موسیقی را همراه با آهنگ های صوتی بسازند ، جایی که می توانند یک روایت و بینش عمیق تر اضافه کنند.[30]
در اکتبر 2019 ، شرکت مادر پاندورا ، سیریوس ایکس ام ، یک قرارداد چند ساله با مارول برای راه اندازی یک سری پادکست های مبتنی بر ابرقهرمان در سال 2020 امضا کرد.[31]
خرید [ویرایش]
در 11 ژوئن 2013 ، پاندورا اعلام کرد که ایستگاه رادیویی FM KXMZ را در شهر راپید ، داکوتای جنوبی خریداری خواهد کرد.[32] [33] در 7 اکتبر 2015 ، پاندورا اعلام کرد که بلیط آژانس بلیط مستقل را به قیمت 450 میلیون دلار خریداری کرده است ، [34] که بعدا در 9 ژوئن 2017 به قیمت 200 میلیون دلار به Eventbrite فروخته شد.[35]
در نوامبر 2015 ، سرویس پخش موسیقی Rdio ، که توسط بنیانگذاران اسکایپ Janus Friis و Niklas Zennstroem تاسیس شد ، ورشکستگی اعلام کرد و دارایی های خود را به پاندورا به قیمت 75 میلیون دلار فروخت.[36] پاندورا 100 کارمند Rdio را حفظ کرد ، از جمله ایان موریس و ریچ ماسیو ، که به دنبال مجوزهای مستقیم با برچسب ها و ناشران به بخش مجوز رو به رشد پیوست.[37]
در مارس 2018 ، پاندورا اعلام کرد که شرکت فناوری تبلیغات صوتی دیجیتال AdsWizz را به قیمت 145 میلیون دلار خریداری خواهد کرد.[38]
در فوریه 2019 ، شرکت Sirius XM Holdings پاندورا را با 3.5 میلیارد دلار سهام خریداری کرد.[6][7]
ویژگی ها [ویرایش]
پخش [ویرایش]
شنوندگان می توانند به ایستگاه های ژانری تاسیس شده ، ایستگاه های کاربران دیگر گوش دهند یا ایستگاه های خود را بر اساس منافع موسیقی خود ایجاد کنند.[39] کاربر می تواند از دکمه های بالا و انگشت شست پایین برای اعلام اینکه آیا آنها یک آهنگ را دوست دارند یا نه استفاده کند ، که تعیین می کند آیا آهنگ های مشابه باید در ایستگاه پخش شوند.[40] انگشت دوم به همان هنرمند آن هنرمند را از ایستگاه انتخاب شده ممنوع خواهد کرد.[41] انگشت شست پایین بلافاصله یک آهنگ را حذف می کند ، اما تعداد دفعات که کاربر می تواند آهنگ ها را حذف کند محدود است مگر اینکه از یکی از برنامه های اشتراک پرداخت شده استفاده کند, یا تصمیم می گیرد که یک تبلیغ ویدیویی را تماشا کند.[42] [43] بیش از 450 ویژگی موسیقی هنگام انتخاب آهنگ بعدی در نظر گرفته می شود.[44] این 450 ویژگی به گروه های بزرگتر به نام ویژگی های فوکوس ترکیب می شوند که 2000 ویژگی وجود دارد.[45] نمونه هایی از این موارد همگام سازی ریتم ، تونالیت کلیدی و هماهنگی های صوتی است.[45]
پاندورا در یک سرویس پشتیبانی تبلیغات رایگان و یک سطح مبتنی بر اشتراک شناخته شده به عنوان “پاندورا پلاس” (تغییر نام از “پاندورا وان” در سپتامبر 2015) در دسترس است که همچنین دارای پشتیبانی پخش آفلاین با استفاده از مکانیسم پیش بینی و پرش و تکرار بیشتر است.[42]
در مارس 2017 ، یک سطح سوم به نام “Pandora Premium” راه اندازی شد که به کاربران اجازه می دهد تا به لیست پخش آهنگ های فردی بر اساس تقاضا گوش دهند و ایجاد کنند (که آن را بیشتر مطابق با خدمات رقابتی مانند Apple Music و Spotify می کند). موتور توصیه همچنین می تواند برای تولید لیست پخش آهنگ های مشابه استفاده شود. پاندورا همچنین بر استفاده از یادگیری ماشین و نگهداری دستی تاکید کرد ، از جمله فیلتر کردن محتوای با کیفیت پایین مانند “کاور های ناک آف” و آهنگ های کارائوکی.[46]
قابلیت های پخش موزیک پاندورا
در اکتبر 2019 ، پاندورا اعتبارات کامل آهنگ را به برنامه خود اضافه کرد و داده هایی را در مورد اینکه چه کسی به کدام آهنگ کمک کرده است ، نمایش داد.[47]
محدودیت ها [ویرایش]
در ابتدا ، کاربران با حساب های رایگان می توانند به 40 ساعت موسیقی در ماه گوش دهند و می توانند 0.99 دلار در ماه برای پخش نامحدود پرداخت کنند. در سپتامبر 2011 ، پاندورا محدودیت گوش دادن 40 ساعته را حذف کرد.[48] این محدودیت 40 ساعته برای گوش دادن رایگان در مارس 2013 برای دستگاه های تلفن همراه دوباره معرفی شد.[49] با این حال ، این محدودیت یک بار دیگر در سپتامبر همان سال حذف شد.[20]
در سپتامبر 2016 ، یک تابع rewind معرفی شد که به کاربران اجازه می داد یک آهنگ را دوباره پخش کنند. سرویس پخش به روز شده همچنین به کاربران اجازه می دهد تا تعداد نامعلوم آهنگ های اضافی را در هر ساعت حذف کنند اگر تصمیم به تماشای یک آگهی بگیرند. قبل از آن ، کاربران فقط توانستند شش آهنگ را در یک ساعت حذف کنند.[50]
پشتیبانی دستگاه [ویرایش]
برنامه های پاندورا برای اندروید و iOS در دسترس هستند.[51] برنامه ها برای ساعت های هوشمند اپل واچ و Wear os نیز در دسترس هستند.[52] [53] یک برنامه برای پلت فرم ساعت هوشمند Pebble نیز قبل از متوقف شدن آن پلت فرم در دسترس بود [54]. ادغام با بلندگوهای هوشمند نیز ارائه شده است.[55] پشتیبانی از کنترل صدا در ژانویه 2019 به برنامه های تلفن همراه اضافه شد.[51]
مدل کسب و کار [ویرایش]
در سه ماهه به پایان رسید 31 اکتبر 2011 ، تبلیغات شامل 88 ٪ از کل درآمد پاندورا بود ؛ [56] که در دسامبر 2013 به عنوان 80 ٪ گزارش شد.[1] RPM (درآمد در هر هزاران ساعت) بر اساس CPMs (هزینه در هر هزار برداشت) تعیین می شود. Cpm ها عمدتا به اثرات شبکه وابسته هستند و بنابراین به عنوان مقیاس وب سایت افزایش می یابند و کاربران را اضافه می کنند. به همین ترتیب ، استراتژی پاندورا برای اجازه دادن به توزیع گسترده ، ارائه خدماتی بود که از دستگاه ها و حمل و نقل جدا نشده بود. پاندورا همچنین با تولید کنندگان سیستم بر روی تراشه کار می کند تا فن آوری های خود را بر روی تراشه هایی که به تولید کنندگان الکترونیک مصرفی مانند پاناسونیک ، سامسونگ و سونی می فروشند ، جاسازی کند.[57]
ساختار هزینه پاندورا بسیار متغیر است ، با هزینه های خرید محتوا که تقریبا 50 ٪ از کل هزینه ها را نشان می دهد.[56] سه هزینه اصلی مرتبط با خرید محتوا وجود دارد. اول ، SoundExchange هزینه های محتوا را به نمایندگی از برچسب ها یا هنرمندان خود ضبط جمع آوری می کند. این ها بزرگترین هزینه های خرید محتوا هستند.[نقل قول مورد نیاز] دوم ، پاندورا هزینه های مجوز را به سازمان هایی مانند BMI ، ASCAP یا SESAC پرداخت می کند تا آهنگسازان ، آهنگسازان و ناشران را جبران کند. در نهایت ، پاندورا همچنین به شرکت تیوو برای اطلاعات آهنگ و هنرمند پرداخت می کند; این اخیرا به عنوان هزینه ماهانه ثابت ساختار یافته است.
هزینه های متغیر بالا به این معنی است که پاندورا اهرم عملیاتی قابل توجهی ندارد و در چند سال آینده[توضیح مورد نیاز] ممکن است در واقع اهرم عملیاتی منفی به دلیل تغییر نامطلوب در ترکیب محصول به سمت تلفن همراه داشته باشد. در حال حاضر تخمین زده می شود که پاندورا ساعت های تلفن همراه را با نرخ ساعت های دسکتاپ تقریبا یک نهم پول درآورد.[58] از آنجا که پاندورا صرف نظر از پلتفرم کاربر هزینه مجوز مشابه در ساعت را پرداخت می کند ، سهم خالص در درآمد در هر ساعت تلفن همراه حتی بیشتر در رابطه با سهم در درآمد از ساعات دسکتاپ منحرف است. درآمد تلفن همراه با گذشت زمان بهبود خواهد یافت زیرا پاندورا از تکیه بر شبکه های تبلیغاتی شخص ثالث به فروش موجودی تبلیغات در داخل با نرخ حق بیمه تغییر می کند.
در ژانویه 2011 ، پاندورا با بانک های سرمایه گذاری ملاقات کرد تا احتمال عرضه اولیه سهام 100 میلیون دلاری را در نظر بگیرد.[59] [60] این شرکت در 11 فوریه 2011 با SEC برای یک IPO 100 میلی متری درخواست داد و رسما در 15 ژوئن 2011 با نماد تیکر “P” با قیمت 16 دلار در هر سهم شروع به معامله در بورس اوراق بهادار نیویورک کرد. این به آنها ارزش نزدیک به 2.6 میلیارد دلار داد.[61]
پاندورا در سه ماهه اول سال مالی 2012 80.8 میلیون دلار درآمد اعلام کرد که 58 درصد نسبت به نتایج Q1 سال قبل افزایش یافته است. از 80.8 میلیون دلار ، 70.6 میلیون دلار از تبلیغات بود ، در حالی که 10.2 میلیون دلار دیگر از اشتراک بود. علاوه بر این ، پاندورا شاهد افزایش درآمد تبلیغات 62 ٪ و افزایش درآمد اشتراک 38 ٪ در سال گذشته بوده است.[62] با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق کاربران پاندورا در مدل رایگان و پشتیبانی شده از تبلیغات باقی می مانند.
حق امتیاز [ویرایش]
مدل کسب و کار پاندورا با تغییرات در ساختارهای سلطنتی که بر رادیو اینترنت در ایالات متحده تأثیر می گذارد ، تهدید شد ، با هیئت حق امتیاز حق چاپ دستور افزایش حق امتیاز عملکرد هر آهنگ (که توسط رادیو زمینی پرداخت نمی شود) در مارس 2007.[11] [63] [64] پاندورا عضو یک گروه صنعتی بود ، SaveNetRadio ، که با افزایش مخالفت کرد.[11] در اوت 2008 ، وسترگن به واشنگتن پست گفت که آنها “به نوعی تصمیم گیری نزدیک می شوند” و استدلال کرد که ” لحظه ای که ما فکر می کنیم این مشکل در واشنگتن حل نخواهد شد, ما باید پلاگین را بکشیم چون تنها کاری که می کنیم هدر دادن پول است.”[65]
در 7 ژوئیه 2009 ، SoundExchange اعلام کرد که توافقنامه هایی در مورد نرخ حق امتیاز رادیو اینترنت به دست آمده است ، با وب پخش کنندگان بزرگتر حداقل 25 ٪ از کل درآمد یا نرخ در هر آهنگ برای هر شنونده ، هر کدام بالاتر است. پاندورا نرخ های جدید را ” یک نقطه میانی توصیف کرد که در حالی که شاید تمام آرزوهای ما را برآورده نکند ، هنوز هم یک نتیجه متفکرانه و منطقی را در شرایط نشان می دهد.”به دلیل نرخ های جدید هنوز نسبتا بالا در مقایسه با رادیو زمینی ، پاندورا اعلام کرد که خدمات پشتیبانی شده از تبلیغات به 40 ساعت در ماه محدود خواهد شد و کاربران باید 0.99 دلار هزینه پرداخت کنند (جدا از اشتراک Pandora One, که بدون تبلیغات است) برای دریافت گوش دادن نامحدود برای باقی مانده ماه [66] [67] [68] با به روز رسانی به بازیکن پاندورا در سپتامبر 2011 ، کلاه 40 ساعته به 320 ساعت گسترش یافت.[48][69]
در 22 نوامبر 2011 ، پاندورا درآمد Q3 خود را گزارش کرد. هزینه های حق امتیاز 50 درصد درآمد را تشکیل می داد ، کمی بهتر از انتظار. درآمد آن ، بیشتر آن از تبلیغات ، با نرخ های قابل احترام افزایش یافت. پاندورا نه تنها کاربران بیشتری را جذب کرده بلکه تعداد متوسط ساعت ها برای هر کاربر نیز افزایش یافته است. پاندورا در حال حاضر حدود 4 درصد از کل ساعات گوش دادن ایالات متحده را تشکیل می دهد. با رشد پاندورا ، امیدوار است که از برچسب های موسیقی استفاده کند و هزینه های حق امتیاز را کاهش دهد.[70]
تیم وسترگرن مدیرعامل پاندورا از قانون عدالت رادیویی اینترنت یا IRFA (H. R. 6480/S. 3609) حمایت کرده است که پرداخت حق امتیاز شرکت به هنرمندان را 80 درصد کاهش می دهد.[71]
در 5 نوامبر 2012 ، پاندورا در دادگاه منطقه ای فدرال علیه ASCAP در مورد هزینه های حق امتیاز شکایت کرد.[72] در این پرونده ، این شرکت به دنبال حمایت از هزینه های مجوز پایین تر در تمام آهنگ هایی بود که توسط 435000 عضو ASCAP نشان داده شده بود.[73] در 27 فوریه 2013 ، پاندورا محدودیت 40 ساعته در هر ماه را برای گوش دادن رایگان به تلفن همراه اعلام کرد. تیم وسترگرن ، مدیرعامل پاندورا ، افزایش هزینه های حق امتیاز را به عنوان دلیل محدودیت تلفن همراه ذکر کرد.[74]
در یک حکم که در مارس 2014 منتشر شد ، قاضی منطقه ای ایالات متحده دنیس کوت حکم داد که نرخ پرداخت پاندورا به ASCAP باید یکسان باقی بماند ، 1.85٪. او به “هماهنگی نگران کننده” بین دو شرکت بزرگ انتشارات (سونی و UMPG) و ASCAP اشاره کرد که به نگرانی اصلی ضد انحصاری در صنعت اشاره دارد. [75]
پس از استدلال اینکه هر دو ASCAP و BMI نسبت به پخش کنندگان بین المللی که ایستگاه های رادیویی زمینی دارند ، تعصب نشان می دهند ، پاندورا در 11 ژوئن 2013 اعلام کرد که تلاش خواهد کرد KXMZ ، یک ایستگاه رادیویی در شهر سریع ، داکوتای جنوبی را خریداری کند ، تحت این فرض که این کار به آن اجازه می دهد تا به همان شرایط مجوز ترجیحی ارائه شده به خدمات مانند iHeartRadio (که متعلق به iHeartMedia ، Inc است.، خود بزرگترین پخش کننده رادیویی آمریکا است).[32] [33] این اقدام توسط دیوید اسرائیلی ، مدیرعامل انجمن ناشران موسیقی ملی مورد انتقاد قرار گرفت, که اعلام کرد که پاندورا در حال حاضر “در جنگ با آهنگسازان” است و اعتبار خود را از دست داده است زیرا به “دعاوی حقوقی و ترفندها” برای بیان نقطه خود متوسل شده است. با این حال ، یک عضو دانش عمومی از این اقدام ستایش کرد و اظهار داشت که این “نمونه ای کامل از انگیزه های پیچیده و نتایج عجیب و غریب است که ما از یک سیستم مجوز موسیقی دریافت می کنیم که بر اساس کسی است که مجوز می خواهد به جای آنچه که می خواهد با موسیقی که استفاده می کند انجام دهد.”[76] [77] ASCAP همچنین به این توافق اعتراض کرد و درخواست رد آن را با FCC ثبت کرد. این سازمان استدلال کرد که این خرید به دلیل قصد پاندورا برای استفاده از آن به عنوان “تراشه مذاکره” برای پرداخت حق امتیاز به نفع عموم نیست. ASCAP همچنین ادعا کرد که پاندورا اطلاعات کافی در مورد ساختار مالکیت خود ارائه نکرده است و نتوانسته است ثابت کند که کمتر از 25 درصد از شرکت متعلق به منافع خارجی است. در 14 ژانویه 2014 ، FCC این خرید را تا زمانی که پاندورا حمایت کافی از گواهینامه انطباق مالکیت خارجی خود را نشان ندهد ، رد کرد.[78] [79] FCC در سال 2015 تسلیم شد و به پاندورا اجازه داد تا ایستگاه را تحت این فرض که هر مالکیت خارجی پاندورا به طور گسترده ای پراکنده شده است ، به دست آورد. [80] پاندورا در نهایت ایستگاه را به هیوستون هاگو فروخت ، که صاحب سه ایستگاه دیگر در داکوتای جنوبی بود و اداره می کرد.[81]
پاندورا برای موسیقی جدید
در ژوئیه 2013 ، دیوید لوری ، رهبر گروه های راک Cracker و Camper Van Beethoven ، مقاله ای با انتقاد از نرخ حق امتیاز پاندورا برای آهنگ Cracker “Low” نوشت که بیش از یک میلیون بار پخش شد. بر اساس بیانیه سلطنتی BMI ، لوری تنها 16.89 دلار برای 40 درصد سهام خود در این آهنگ کسب کرد.[82]
در 1 سپتامبر 2013 ، پاندورا محدودیت 40 ساعته در ماه را برای گوش دادن رایگان به تلفن همراه حذف کرد (در اصل در 27 فوریه 2013 اعلام شد). پاندورا اظهار داشت که می تواند این تغییر را “به لطف پیشرفت سریع تبلیغات تلفن همراه خود” انجام دهد.”[83]
در سال 2014 ، پاندورا با برخی از صاحبان حق چاپ موسیقی برای حق امتیاز پایین تر در ازای پخش مکرر آهنگ ها توافق کرد. اگرچه غیرقانونی نیست ، این عمل مقایسه ای با پایولا ایجاد کرد ، که پرداخت غیرقانونی برای پخش در رادیو زمینی است.[84]
پذیرایی [ویرایش]
در سال 2013 ، Entertainment Weekly تعدادی از خدمات موسیقی را مقایسه کرد و به پاندورا “B−” اعطا کرد و نوشت: “رادیو پخش رایگان ، 36 دلار در سال برای تبلیغات رایگان. پاندورا در سال 2005 راه اندازی شد و تقریبا در هر پلتفرم موجود است. با این حال ، هیچ تقاضا وجود ندارد و ایستگاه ها تمایل دارند از یک گروه نسبتا کوچک آلبوم ها استفاده کنند.”[85] از مارس 2014 ، گزینه سالانه حذف شد و برنامه ماهانه 3.99 دلاری تنها راه برای گرفتن پاندورا بود. قیمت در ژوئیه 2014 به 4.99 دلار در ماه افزایش یافت. اشتراک سالانه برگردانده شد و حالا 54.89 دلار در سال است.
تبلیغات [ویرایش]
پاندورا در ابتدا خدمات اشتراک را بدون تبلیغات ارائه داد. با این حال ، ایده پرداخت با اکثر مصرف کنندگان آمریکایی خوب نبود و شرکت مجبور بود مدل های تجاری جایگزین را برای ارائه خدمات رایگان در نظر بگیرد. سپس ، در دسامبر 2005 پاندورا اولین تبلیغ خود را فروخت.[86]
در سال 2015 ، پاندورا شروع به پخش تبلیغات بیشتر در هر ساعت در برخی از جغرافیا و جمعیت شناسی کرد. پاندورا معمولا بیش از 6 تبلیغ در ساعت برای کاربران رایگان انجام نمی دهد.[87]
درآمد [ویرایش]
پاندورا در عرض دو سال نسبتا محبوب شد. از سال 2010 تا 2012 کاربران ثبت شده پاندورا از 45 میلیون به 125 میلیون افزایش یافته بودند. درآمد شرکت از 55 میلیون دلار به 274 میلیون دلار افزایش یافت که در آن اکثریت آن از تبلیغات بود. برای جذب مخاطبان زیادی از مصرف کنندگان ، پاندورا دسترسی بدون تبلیغات را به قیمت 36 دلار در سال ارائه می دهد.[88] در طول سال مالی 2011 ، پاندورا 138 میلیون دلار درآمد با 1.8 میلیون دلار خسارت خالص را گزارش کرد ، به استثنای هزینه سود سهام ویژه مرتبط با IPO.[89] به طور کلی ، پاندورا 78 ٪ رادیو اینترنتی دارد و 9.3 ٪ سهم رادیو عمومی ایالات متحده را دارد. در نهایت ، در سال 2013 کل درآمد تبلیغات رادیویی در سراسر صنعت به 17.6 میلیارد دلار در ایالات متحده افزایش یافت. [90]
پیشنهاد به تبلیغ کنندگان [ویرایش]
پاندورا با توضیح اینکه این شرکت در مقایسه با رادیو زمینی به مخاطبان کمتری می رسد ، تبلیغ کنندگان خود را به دست می آورد. “پیشنهاد پاندورا به تبلیغ کنندگان این است که تکنولوژی آن می تواند به مصرف کنندگان با دقت بسیار بیشتر از رادیو پاسخ دهد – می تواند شنوندگان را بر اساس سن و جنسیت ، کد پستی یا حتی طعم موسیقی مشخص کند.”[88]
روش های تبلیغات [ویرایش]
چند روش مختلف تبلیغات در پاندورا وجود دارد. تبلیغات صوتی در نقاط 15 تا 30 ثانیه وجود دارد و هر 20 دقیقه یک بار اجرا می شود. با این حال ، کاربران فقط در صورت تعامل با سایت با تبلیغات مواجه می شوند ، مانند کمک انگشت شست بالا یا انگشت شست پایین هنگام تغییر آهنگ یا ایستگاه.[91]
بعد ، تبلیغات بنری وجود دارد که در کاغذ دیواری سایت نمایش داده می شود. همانطور که نیویورک تایمز اشاره کرد ، تبلیغات بنر در پاندورا قرار دارد تا “تعامل را ترویج دهد ، بخش های صوتی می توانند با تبلیغات نمایش قابل کلیک همراه باشند که کوپن ها یا اطلاعات محصول را ارائه می دهند.[91]
تبلیغات در پاندورا از طریق روش جمع آوری داده ها از فعالیت مرور آنلاین کاربران کار می کند. پس از جمع آوری داده ها ، شرکت از داده ها برای نشان دادن تبلیغات هدف کاربر استفاده می کند. این فرآیند تبلیغات به عنوان تبلیغات رفتاری نیز شناخته می شود. پاندورا به کاربران خود گزینه ارسال تبلیغات هدفمند را با یک پیکربندی انتخاب شده در وب سایت خود ارائه می دهد. انتخاب کردن فقط از تبلیغات هدفمند جلوگیری می کند ، به این معنی که کاربران ممکن است پس از خروج از این شرکت ها به دیدن تبلیغات عمومی (تبلیغات غیر هدفمند) ادامه دهند. در نهایت ، پاندورا تبلیغات هدفمند یا تبلیغات عمومی را برای کاربران غیر مشترک خود ارائه می دهد.[92] با این حال ، تبلیغات پاندورا محتوای محلی مانند اخبار محلی ، آب و هوا ، ترافیک و صحبت را ارائه نمی دهد.[88]
بخش های بازار [ویرایش]
پاندورا دو بخش بازار ایجاد کرده است ، یکی برای شنوندگان اسپانیایی ، و دیگری برای شنوندگان انگلیسی. با ایجاد بخش های مختلف بازار ، تبلیغات پاندورا با نیازهای کاربران خود سفارشی می شود. برای ایجاد دو بخش بازار اول ، این شرکت داده های کاربر ثبت شده خود را با سرشماری ایالات متحده ارجاع داد. سپس ، مرجع متقابل به شرکت اجازه می دهد تا کدهای پستی با جمعیت بالا از مردم اسپانیایی زبان و اسپانیایی زبان را شناسایی کند ، و در نهایت آزمایش هایی را انجام داد که دو مجموعه داده را پوشش می داد تا نتیجه بگیرد که شنوندگان در آن سطل ها قرار می گیرند.[93]
پخش گسترده آهنگ در پاندورا
به عنوان یک موزیسین یا خواننده، باید مطمئن شوید که موزیکتان به خوبی و در مقیاس گسترده، به گوش مخاطبان برسد. میزان دیده شدن کار شما، در نهایت برای شما طرفدار می سازد و جایگاه هنری شما را در کل مارکت موزیک ، در بین سایر خواننده ها مشخص می کند. دیده و شنیده شدن موزیک مهم ترین هدفی است که بعد از تولید آن باید برایش برنامه ریزی کنید؛ زیرا موزیک برای شنیده شدن ساخته شده است و اگر قرار باشد به درستی شنیده نشود، می توان گفت عملاً بلااستفاده است. حالا سوالی که بعد از تهیه و تولید موسیقی پیش می آید این است که چگونه موزیک خود را پخش کنیم که هم هزینه پخش موزیک به صرفه باشد و هم رسانه معتبر و پربازدیدی را انتخاب کرده باشیم؟
یکی از معیار های دیده شدن موزیک، وضعیت پخش آن آهنگ است. انتشار گسترده موزیک یا همان پخش سراسری آهنگ می تواند تضمین کننده شنیده شدن موزیک شما باشد. انتشار آهنگ به مجموعه برنامه ریزی های انتشار آهنگ در مقیاس بزرک و وسیع گفته می شود که طی فرایند های گسترده به تبليغ موسيقی شما می پردازد. موارد بسیاری در میزان تاثیر و بازدهی پخش سراسری موزیک تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد، از جمله این موارد می توان به مواردی مثل نوع رسانه و سایت های پخش موزیک ، شرکت پخش آثار موسيقی که آن را برای پخش موزیک انتخاب می کنید و همینطور میزان هزینه تبلیغات موسیقی شما اشاره کرد.
رادیو ام ام سی به عنوان مرجع رسمی ارائه سرویس های پخش گسترده آهنگ و ساخت صفحات رسمی از جمله طراحی سایت شخصی و ساخت صفحه ویکی پدیا، با تجربه چند ساله خود شما را در دیده شدن هرچه بیشتر آثار هنریتان همراهی می کند. برای مشاهده خدمات رادیو ام ام سی به بخش منو» سرویس ها مراجعه کنید و در صورتی که قصد پخش سراسری آهنگ خود را دارید، برای مشاهده شرایط ، تعرفه پخش موزیک روی دکمه زیر کلیک کنید. ما برای شما سه پلن حرفه ای در نظر گرفته ایم که به واسطه آن نه تنها موزیک خود را در سطح بین المللی پخش کنید